Morsø-virksomheden har sågar solgt mere end budgetteret i marts - overholder i øvrigt myndighedernes forskrifter

NYKØBING: At sælge mere end budgetteret i marts 2020 er noget nær et mirakel for mange virksomheder. Ikke desto mindre er det, hvad 11 kvinder, ansat i Palomat på Mors, netop har gjort. Sælgerne i teknologivirksomheden har nemlig knækket koden for salg til hele verden på trods af nedlukninger og rejseforbud m.v. Det fremgår af en pressemeddelelse.

Leder Majbritt Svane er stolt af, at hendes team trods coronakrisen kan nå sit budgetmål. Hver eneste dag lander Palomat ordrer.

Virksomhedens salgsafdeling har i hele marts 2020 indgået ordrer om leverancer af forskellige varianter af det danske pallemagasin palomaten. Aftagerne var industrier i Tyskland, Holland, Rumænien, Italien, Sverige, England, Frankrig, Spanien og Hviderusland. Salg sker via en tæt dialog med Palomats lokale forhandlere. De ambitiøse salgsmål for Palomat i marts, som ellers blev opstillet, længe før verden havde hørt om corona, blev således nået.

Det skete også, selvom Palomat gik glip af muligheden for at få kontakt til ny kunder og forhandlere på LogiMAT-messen i Stuttgart, der blev aflyst i sidste øjeblik. Her skulle Palomat ellers have præsenteret sinnyskabelse Palomat AMR. Det er et pallemagasin, der fuldautomatiserer pallehåndteringen i samspil med en mobil robot fra den danske producent Mobile Industrial Robots (MiR). Den aflyste messe blev hos Palomat konverteret til en virtuel messe.

Virksomhedens medarbejdere kontakter simpelthen de forhandlere og potentielle nye forhandlere, der under normale forhold ville have besøgt LogiMAT og andre logistikevents:

- I disse tider, hvor vores bevægelsesfrihed er begrænset, er det en kæmpe styrke, at vi i forvejen er vant til at bruge telefonen som et vigtigt salgsredskab. Vores team taler seks forskellige sprog, og vi formår at få budskaberne om forbedret arbejdsmiljø og optimeret pallehåndtering igennem til dem, vi ringer til. Vi har eksempelvis lige fået en aftale med en ny forhandler i Tyskland, som i løbet af syv dage lagde en ordre på fem palomater, fortæller Majbritt Svane.

Selvom mediedækningen af corona nærmest kan give det indtryk, at verden er mere eller mindre lammet af sygdom og nedlukninger, oplever sælgerne generelt, at opkald og mail bliver besvaret. Også i USA, Vietnam, Mexico, Malaysia og for den sags skyld også i Danmark, fortæller hun.

Palomat har eksisteret siden 1992, og har opnået en position som verdens førende producent inden for sit felt med en samlet produktion på mere end 12.000 pallemagasiner.

Det kvindelige sælgerteam hos Palomat oplever, at krisen stimulerer kreativiteten:

- Vi kan ikke læne os op ad, hvad vi ”plejer” at gøre. Derfor har vi også udviklet et koncept for virtuel produktintroduktion til ny forhandlere via Microsoft Teams, hvor vi ellers plejer at besøge dem og oplære dem i installation og anvendelse af vores pallemagasiner, fortæller Majbritt Svane.

Hver uge har Palomat sat nye aktiviteter i gang målrettet forhandlerne, så de har Palomat inde på lystavlen. Det er kampagner, som de kan bruge aktivt til deres kunder - med det mål hele tiden at lukke ordrer og skabe nye salgsmuligheder.

- Ofte har vi også været behjælpelige med at stå for at sende kampagnen for forhandlerne til deres slutkunder. Så vi hjælper forhandlerne med at skabe salg, fortæller Palomats marketingkoordinator Annette Nykjær Andersen.

Palomat har bl.a. succes med en påskekampagne, hvor forhandlerne i hele verden får tilbudt snaps og chokolade, og det viser sig, at mange forhandlere ser det som en kærkommen anledning til at kunne tilbyde deres slutkunder en ”eksotisk dansk akvavit” - og dermed stimuleres interessen for Palomat yderligere.

Som leder af Palomat har Majbritt Svane meget stort fokus på at stimulere energien og bevare en god stemning og stærk holdånd. Medarbejderne arbejder på skift hver især hjemmefra, hvor de ellers plejer at sidde sammen i et kontorlandskab i Nykøbing sammen med to mandlige teknikere, som også supporterer salgsarbejdet.

- Der skal noget humor til, så vi holder pepmøder med hinanden hver morgen og igen om eftermiddagen via Microsoft Team, hvor vi samler op på dagen i en bramfri tone. Her har vi lejlighed til at give hinanden nogle gode smittefri, digitale skulderklap og konstruktiv indsigt i markeder og muligheder, siger Majbritt Svane.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...